Lite bilder till de förra inlägget

Okej så här kommer lite bilder till det förra inlägget :)

Pad thai för ca 12 kr i Bangkok
Ett besök i ett tempel
One Night in Bangkok
Fest på khao san
Godaste panang curryn ever
Pubcrawl, koh tao pennys födelsedag
Cool hund

Livet är bra!

Såå nu var de rätt så längesedan jag skrev ettk inlägg här på grund av sämst wi-fi, så detta blir tyvärr ett inlägg utan bilder I guess..

Hursomhelst har vi åkt vidare och befinner oss nu i Thailand igen.
Sista dagarna i Laos gjorde vi tubingen än en gång. Vi åkte vidare till Vientiane tillsammans med en svensk kille som vi först träffade i Luang prabang. Där hade vi en bra dag med massage och riktigt god middag, vi gick på nattmarknad och vandrade runt lite i parken.
Vi flög sedan från Vientiane till Bangkok endast för att vi skulle kunna få stanna i Thailand 30 dagar (åker man landvägen får man nämligen bara 15 dagar) meeeen precis samma dag vi ska flyga får vi reda på att reglerna är ändrade man får alltså numera 30 dagar även när man kommer landvägen.. suck

Hursomhelst tillbringade vi 2 nätter i Bangkok och de kan vi väll sammanfatta såhär: shopping på MBK, ett antal turer i tuk-tuk, massa god billig pad-thai, traffic jam, proppfull lokalbuss, ett besök i tempel, lärt mig äta sushi och sedan självklart buckets och fest på the one and only Khao san road!! Två kanondagar helt enkelt.

Nu har vi då äntligen tagit oss ner en bit i Thailand för att leva det underbara Ö-livet i ca 3 veckor innan Pernilla åker hem till Sverige..
Vi befinner oss på Koh tao för tillfället, vilket är helt underbart. Sol, bad och ca 32 grader. Fruktshakes på stranden och bad i de varma havet. Vi har hunnit med pool party och pubcrawl.
Igår var det Pernillas födelsedag och den blev riktigt lyckad, vi började dagen med lunch på ett ställe som heter su chili, där dem serverar världens godaste panang curry!
Tillsammans med vår tyska kompis som bor i samma rum som oss tog vi sedan en runda till stranden.
Efter de gick vi och gjorde oss iordning inför kvällen, jag bjöd Pernilla på middag på ett sushi-ställe och sedan var det dags för pubcrawl, där vi gick till poolparty och ladyboy show bland annat haha.
Pubcrawl blev ett perfekt avslut på hennes födelsedag.
Idag hade vi tänkt hyra moppe för att åka runt på ön o se lite andra fina stränder bland annat, men det har spöregnat och åskat här idag så den planen får vi skjuta lite på. Istället blev de en god lunch (samma som igår) panang curryn, sedan har vi också hunnit med en ryggmassage+ansiktsmassage på 1,5 h för 125 svenska kronor. Just nu är livet på topp, ha de!

(Lägger upp lite bilder så fort nätet blir bättre)

Whiskey, tubing och laguner

Utanför fönstrena på minibussen passerar ett fantastiskt fint landskap förbi. Höga berg, gröna risfält och djupa dalar omsluter vägen vi åker på. Eller 'väg' är väll kanske lite att överdriva. Vi studsar runt i våra säten för att vägen är så dålig, stenar, gropar och grus blandas med en kort sträcka av asfalterad väg för att sedan övergå till grusväg igen. Och där sitter vi i 4 timmar innan vi tillslut är framme i backpacker mekkat vang vieng. Nu har vi alltså varit här två nätter och stannar nog ett par dagar till.

Här kan du festa nästan dygnet runt om du känner för det, på dagen är det tubing för den som vill sedan fortsätter festen på hostelet där det bjuds på gratis whiskey mellan kl 19-22. När klockan sedan passerat 22 är det bara att gå vidare till nästa bar för att få gratis drinkar och shots. Så ja här har vi helt klart paradiset för den som älskar att festa. Gratis utekväll är ju aldrig fel. Det är inte heller svårt att träffa folk om man reser ensam, bo i sovsal så hittar du garanterat ett härligt gäng att festa med hela kvällen.
När vi kom till vårt hostel och hade checkat in dröjde det inte länge förrän vi träffade en kille från Israel och en tjej från kina som vi nu hängt med i två dagar.

Vi bor på ett hostel som heter chillaou, vi betalar 45 kr för en bädd i sovsal, frukost ingår och somsagt gratis whiskey mellan kl 19-22, kan ju inte bli så mycket bättre ;) Här är det ständigt folk som hänger ute i lobbyn för att spela biljard och kortspel eller bara umågs och dricka ett par glas med whiskey cola.

Så jag ska berätta lite om tubingen då, du flyter omkring på floden i en badring med en öl i handen och ett fantastiskt landskap runt omkring dig, det är så otroligt vackert och mäktigt med bergväggarna som skjuter upp på ena sidan av floden, man kan bara ligga och flyta med vattnet och njuta av den fantastiska vyn. Sedan när du flytit runt där på floden ett tag kommer du till första baren där man går i land spelar lite beerpong, dricker buckets och umgås med folk. Efter ett tag drar alla vidare till nästa bar, där nästan alla står och dansar i solen till skön musik. Frammåt 5-6 tiden på eftermiddagen när solen började försvinna tog vi våra badringar för att flyta vidare hemmåt. Det var en fantastisk rolig dag och vi funderar på att göra om det imorgon.

Och när man är i Vang vieng kan jag varmt rekommendera att besöka den blå lagunen som finns här, hyr en moppe eller ta en tuk-tuk och åk till lagun nummer 3. Det finns även en lagun som kallas lagun 1 och den blev vi väldigt besvikna på, så mycket turister och inte alls speciellt vackert. Utan lagun 3 var betydligt mycket finare, lite längre bort och en väldigt jobbig grusväg men de var det helt klart värt för det var fantastiskt fint.

Jag gillar Laos otroligt mycket just på grund av den fantastiska naturen vart du än vänder blicken. Den lugna atmosfären och den ovanligt lugna trafiken. Lokalbefolkningen har bemött oss otroligt bra, det är verkligen skillnad från tillexempel Vietnam. Alla är så trevliga och hjälpsamma här. Det verkar som att alla som bor här tar dagen precis som den kommer, ingen stress med någonting utan alla bara chillar. Engelskan är inte på topp men vad gör det när man kan använda sig av kroppsspråk?

Luang prabang

Igår korsade vi gränsen mellan Vietnam och Laos. Efter ca 30 timmars bussresa kom vi äntligen fram till staden Luang prabang här i Laos. Vi bor på ett jättefint hostel med pool som kostar 63 kr/ natt i sovsal.

Idag har vi varit på utflykt till Kuang si waterfall. Jag kan inte ens beskriva detta Vattenfallet med ord så ni får helt enkelt se bilderna. Det är helt klart det vackraste Vattenfallet jag någonsin sett!

Sista dagen i Vietnam

Om ett par timmar lämnar vi ett 16 gradigt Hanoi bakom oss, för att ta bussen vidare till Laos. Tyvärr får vi bara stanna i Vietnam15 dagar vilket är alldeles för lite tid i detta landet, vi har inte ens hunnit med hälften av alla saker vi ville se och göra. Idag har vi varit på massage, vi tog både en ansiktsmassage och fotmassage på samma gång, vi betalade 100 SEK för det. Billigare än så blir det nog inte! Efter det gick vi och käkade mat, vi testade den traditionella vietnamesiska soppan som kallas Pho, med nudlar och kyckling. Den smakade helt okej.
Senare på kvällen hängde vi med ett par killar från Skåne som också bor i vårat rum och det blev en riktig bra sista kväll här i Hanoi. Nu är vi redo för nästa land. Tyvärr så tar bussresan ca 30 timmar..

Halong bay

I måndags tog vi flyget från Ho chi minh till huvudstaden Hanoi. Flygresan tog 2 timmar ungefär och vi betalade ca 400 SEK för en flygbiljett, vilket var ungefär samma pris som en bussbiljett hade kostat så därför bestämde vi oss för att flyga istället. Mycket snabbare och bekvämare.
Igår gick vi runt på gatorna i staden som är helt annorlunda ifrån Ho chi minh, man kan inte tro att Hanoi är huvudstaden.
Här i Hanoi kan du hoppa på en cykeltaxi om du vill utforska staden, man kan gå på food tours då man får en smak från det riktiga vietnamesiska köket, eller varför inte shoppa lite på nattmarknaden eller slå dig ner på en av alla barer som finns och smaka ölen Hanoi som endast kostar 8 SEK.
Hanoi känns inte alls som en huvudstad, det känns mindre och mysigare, nära till allt och det känns som att vi klivit ett par år bakåt i tiden. Mopeder, försäljare och turister trängs på dem smala gatorna, men det känns inte alls lika stressigt som andra storstäder kan kännas.
Igår var vi på utflykt till Halong bay. Vi åkte båt, åt god mat och paddlade kayak. Hur trevligt som helst. Bussresan var dock ganska lång och vägarna är inte dem bästa och trafikregler tycks knappt existera.
Men är man i Hanoi måste man helt klart bara uppleva den fina omgivningen i Halong bay som glider förbi utanför båten, och känna lugnet från havet och bergsväggarna. Det är något helt annat än myllret från trafiken inne i staden.
Vi bor på ett ställe som heter asia backpacker hostel, det är ett dormroom med ca 16 bäddar. Vi betalar 50 SEK för en bädd och då ingår frukost, det är ett väldigt trevligt och fräscht ställe, det finns till och med varmvatten i duschen.
 Har tyvärr åkt på en förkylning, ont i halsen och hosta som inte vill ge med sig, som tur är letar man bara upp närmsta apotek och köper hostmedicin för 25 kr.

En månad i Asien

För ganska exakt en månad sedan idag, satte jag mig på ett flygplan ifrån Köpenhamn. Efter 11 timmar landade jag på andra sidan jorden, helt själv i Bangkok med min tunga ryggsäck som sällskap. Som tur är mötte jag upp en tjej från Stockholm som jag endast snackat med lite grann via reseguiden.se.

Hur ska det här gå tänkte jag, det kunde ju sluta hur somhelst.
Det visade sig att jag hade en väldans tur att få träffa Pernilla.
Hon från Stockholm jag från Kalmar, två helt olika världar, helt olika liv och helt olika personligheter. Hade jag kunnat resa med någon bättre person? Nej jag skulle inte tro det.
Trots att vi är så olika funkar det riktigt bra att resa tillsammans, vi har lärt oss så mycket av varandra och lärt känna varandra väldigt bra på kort tid.
Alla som är sugna på att resa men inte har någon kompis hemmifrån att resa med, hitta en reskompis på internet, det finns massa olika forum och massor av folk som känner likadant, att dem inte vågar resa själva. Bland annat kan man änvända reseguiden.se eller reskompis.nu.
Både förra årets resa och denna resan har jag rest med personer jag inte känner och det är jag otroligt glad för, man skapar nya vänner och lär sig av varandra hela tiden. Jag ångrar inte en sekund att jag vågade göra dessa resor. Jag är extremt glad att jag tog chansen och lämna min comfortzone för att göra något som jag aldrig gjort förut.
Jag och Pernilla har haft en toppen månad här nere i Asien och det har vi firat idag med att äta en riktigt god Amerikansk frukost på ett ställe som heter café zoom, efter det har vi varit och shoppat på en billig marknad innomhus som heter saigon square. Det var en väldigt stor marknad med otroligt mycket fina kläder och saker. Nu har vi precis varit på en underbar massage på ett helt nyöppnat spa här i Ho chi minh som heter La Siesta spa. Vi blev bjudna på te både före och efter massagen, personalen var hur trevliga som helst och dessutom var det 50% rabatt. Jag betalade 300000 dong för en ryggmassage vilket är ca 115 SEK.
Vi hade sedan tänkt avsluta kvällen med en finare middag sedan ska vi eventuellt träffa ett par svenskar som vi även hängde med igår då vi var på poolparty hela dagen.
Imorgon har vi bokat ett flyg vidare upp till Hanoi, vi stannde ett par dagar längre i Ho chi minh än vad vi hade tänkt oss men det är bara för att vi älskar denna staden så mycket. Tyvärr får vi bara stanna i Vietnam 15 dagar så på fredag måste vi ut ur landet.

Förälskade i Ho chi minh

Plötsligt kommer en miljon moppar strömmande mot en här på gatorna i Ho chi minh, man får sicksacka emellan mopparna för att lyckas ta sig över vägen. Vi vandrar runt i staden från gata till gata där lyxiga hotell och restauranger blandas med enkla gatukök och billiga märkeskopior av kläder, väskor och skor bland annat. Här kan du hitta allt. Kanske är det därför som vi har blivit helt förälskade i denna staden eftersom att det finns något för alla i alla olika prisklasser och det finns så mycket att se och göra.

Vi sätter oss och käkar frukost på Starbucks för att sedan ta oss vidare till Benh than market som är en stor marknad innomhus med allt du kan tänkas vilja ha. Har man tålamod kan man pruta ner priset till en tredjedel. När vi har spenderat ett antal timmar på den billiga marknaden fortsätter vi att gå för att ta oss till War remnant museum, där får du lära dig allt om Vietnamkriget. Det var ett väldigt intressant och lärorikt besök, det är extremt mycket att ta in efter att man varit där. Det är något man helt enkelt måste se och uppleva om man befinner sig i staden. Fotografierna som hänger uppe på väggarna skildrar kriget både före, under och efter och det är stundvis väldigt brutala bilder som man får se. Det är riktigt svårt att föreställa sig vilka fruktansvärda konsekvenser kriget har fått för befolkningen som bor i landet.

Vi har lämnat vårat fina lyxhotell med pool på taket där vi bodde i två nätter och nu har vi alltså återgått till det riktiga backpacker livet igen. Vi bor på ett hostel som heter Saigon incrowd och vi betalar endast 50kr för en bädd. Personalen är jättetrevliga och hjälpsamma när det gäller allt. Det ligger i district 1 och det är gångavstånd till det mesta. Rummen är fräscha och vi delar rum med tre riktigt härliga tjejer just nu.
Så detta stället kan jag verkligen rekommendera att bo på när man har liten budget.

Häromkvällen var vi på en jättefin skybar som heter Chill bar, med en fantastisk utsikt. Dock så är priserna lite dyrare men det är de värt. Under kvällen träffade vi ett par vietnameser som vi hängde med under resten av kvällen. Efter skybar skulle dem dra vidare till en nattklubb så dom frågade om vi ville haka på, vilket vi självklart ville göra.
Vi tog en taxi dit och det visade sig att det bara var lokalbefolkningen som festade där. Vakterna kom och mötte oss och ledde oss till ett bord där det stod alkohol och frukttallrikar, vi blev bjudna på shotar och drinkar. Musiken var riktigt bra och vi stod och dansade resten av natten.

Igår var vi och besökte Cu Chi tunnlarna som ligger ca 2 h bussresa från Ho chi minh. Det är ett enormt stort tunnelsystem som sträcker sig från Ho chi minh ända bort till Kambodjas gräns. Totalt finns det 250 km tunnlar som användes under Vietnamkriget men även innan dess för att kontoroll över ett stort landsbygdsområde. Vi fick krypa ner i tunnlarna som var väldigt trånga man fick nästan krypa fram. Idag har man gjort tunnlarna större för att turister ska kunna besöka dem, men under tiden som de användes var de alltså ännu smalare. Tyvärr så var våran guide inte alls bra på engelska så det var riktigt svårt att förstå vad hon sa. Vi fick även prova på att skjuta med AK47 vilket var riktigt häftigt.