Ny dag nytt land

5 nätter på gili trawangan gick alldeles för fort. Eric och jag mötte upp Andreas som vi hängt med tidigare under resan. Vi har bott på ett ställe som heter M box, ett väldigt fint och nybyggt hostel för ca 120 SEK per natt med frukost.
Senaste dagarna har det varit lite molnigt och regnat en del så det har inte blivit så många härliga stranddagar. Men istället har vi roat oss med minigolf, sköldpaddor, ett antal matcher beerpong, soluppgångar och en cykeltur.
Dagen när vi snorklade gick vi upp till nordöstra delen av ön, till turtlepoint där det brukar vara väldigt lätt att se sköldpaddor. Vi hyrde snorkelset för ca 25 kr och simmar sedan ut i vattnet. Redan efter ett par minuter under ytan ser vi en sköldpadda som lugnt och fridfullt simmar omkring i sin egna takt, stannar och äter lite sjögräs, går upp till ytan för att hämta luft och sedan fortsätter simma. Förutom sköldpaddan var det inte någon spektakulär snorkling tyvärr. Mycket döda koraller, inga fina färger och inte speciellt mycket fina fiskar. Vi kände oss nöjda efter att vi fått simma sida vid sida med en sköldpadda.
I måndags åkte jag till Kuta en natt där jag shoppade lite, vilket var ganska osmart då jag endast reser med handbagage som egentligen max får väga 7 kg. Jag shoppade bland annat skor som väger en hel del och sedan lite kläder också. I tisdags kl 9:30 tar jag en moppe-taxi till flygplatsen och när jag ska checka in väger ju min väska ca 10 kg...
Vilket resulterar i att jag egentligen ska betala för att checka in min väska, jag har inte många rupier kvar så jag säger istället till mannen bakom disken att jag kan plocka ur lite saker. Sagt och gjort börjar jag klä på mig nästan alla kläder jag har och några minuter senare så väger väskan helt plötsligt 7 kg.
Det tycker jag var en perfekt lösning på problemet.
På tisdagen lyfter flyget mot Bangkok och runt 17-tiden är jag framme på mitt hotell. De två sista nätterna i Bangkok bokade jag ett hotell med pool på taket och god frukostbuffé. Jag har alltså ett helt eget rum! För första gången på nästan 5 månader sover jag helt ensam i ett rum utan folk som kommer in och stör mitt i natten. Jag måste nog säga att jag aldrig sovit så bra i hela mitt liv! Kl 8:30 vaknade jag upp helt utvilad trots att vi var ute och festade halva natten.
Jag började dagen med frukost sedan blev det ett dopp i poolen och en massage. Jag passade även på att äta pad Thai till lunch, oj vad jag kommer sakna thaimaten! På eftermiddagen tog jag med mig Eric och Bart till BKK ink tatto för att skaffa mig en ny tatuering. (Se bild längre ner.) Jag måste säga att jag är hur nöjd som helst. Världskartan sitter nu intatuerad på framsidan av mitt högra lår.
Igår hann vi även med ett besök på en skybar och sedan middag och lite shopping i MBK center.
Jag har nu lämnat Bangkok och Sydostasien för denna gången och jag kommer sakna detta otroligt mycket. Men istället blir det ett besök i ett nytt land där jag aldrig har varit förut vilket ska bli väldigt spännande.