Vietnam

Från en paradisö till en annan. Från koh rong i Kambodja till Puh quoc i Vietnam. Vi har varit på denna fina ö i 5 dagar och haft toppenväder hela tiden. Vi har bott på ett jättefint nybyggt hostel som heter 88 hilltorp hostel. Vi har bott i delat rum för ca 70 kr/natt. Från restaurangen är det en fantastisk fin utsikt över Doung dong som är den största staden på ön.
Två dagar har vi hyrt moppe för att ta oss runt på ön. En dag besökte vi den otroligt fina stranden Sao beach på östra sidan av ön. Det går en nyasfalterad väg nästan hela vägen så det var inga problem att köra moppe. Vi stannade på Sao beach hela dagen för att sola och bada. En annan dag åkte vi till ett gamalt fängelse på ön, där de under Vietnamkriget hade upp till 40.000 fångar som dem torterade, det var fruktansvärt att se men helt klart värt ett besök när man är på denna ön.
Vi har sett en underbart fin solnedgång från stranden long beach där vi bodde. Efter det åkte vi in till nattmarknaden i Doung dong där vi shoppade lite och käkade god mat. Där kan du hitta allt från kläder och fina pärlhalsband till mat såsom fisk, skaldjur, grodor och kycklingfötter. Tyvärr var det ingen av oss som vågade provsmaka grodorna... Däremot åt vi en otroligt god glass istället.
Två kvällar i rad har vi också festat på ett ställe som heter Rorys beach club, härligt stämning, goda drinkar och bra musik och även en mysig eld på stranden som folk satt runtomkring.
Det härliga med denna ön är att det inte är speciellt mycket turister, nästan ingen i lokalbefolkningen förstår engelska så man får ha mycket tålamod och räkna med lite missförstånd då och då. Tillexempel att få in pinnar att äta med när man egentligen bad om att få lite ketchup haha. Det gäller att använda sig av kroppspråk och enkla engelska ord.
Om några år kommer denna ön vara som öarna i Thailand så jag kan verkligen rekommendera att besöka denna ön innan den utvecklas allt för mycket.

Nu är vi framme i staden Ho chi minh eller saigon som den hette förut, här har vi bokat ett fint hotell med pool på taket och stor frukostbuffé. Detta var vi värda efter att ha duschat i kallvatten, sovit i hårda sängar, haft kackerlackor som rumskamrater osv.
Tackar mamma och pappa som sponsrat dessa två hotellnätter! <3

En paradis ö

Vi har haft en fantastisk vecka här i Kambodja, kollat på Angkor wat, besökt en by som är byggd på vatten, festat på bargatan i siem reap, tagit oss ner till ön Koh rong och spenderat ett par dagar här på denna fantastiska paradisö.
På stranden koh touch är de bra fest för backpackers, så de första dagarna tillbringade vi här. Där musiken aldrig tystnar och folk aldrig tröttnar på att festa.
Efter ett par dagar kände vi att vi behövde få sova ut ordentligt så vi tog våra väskor och vandrade över till en annan strand där det är lugnare (eller ja vi hade planerat att vandra till long beach men hamnade lite fel) vi kom ut på en helt annan strand så vi tog en båt tillbaka och åkte runt till andra sidan istället. Vi hittade en fin bungalow som vi bodde i en natt för 15 dollar. Och så skönt det var att komma till ett lugnare ställe där vi bara kunde slappna av på stranden äta god mat och sola och bada!  Jag behöver inte säga så mycket mer om denna fantastiska strand utan den ser ut precis så som på bilderna, vackrare strand får man leta länge efter!
Vi stannar en natt i Shianoukville och sedan är planen att bege oss vidare till Vietnam.

Angor wat och pub street

Man måste ju bara älska Kambodja!
Tidigt igår blev vi hämtade på vårat hostel på Koh Chang. Det kändes väldigt sorgligt att lämna lonely beach där man nu verkligen har börjat känna sig som hemma.
Men det var dags att åka vidare för att se något nytt och annorlunda nu. Vi åkte buss till gränsen mellan Thailand och Kambodja där fick vi fylla i lite papper och stå i kö och gå igenom en del kontroller och stå i ännu mer kö och vänta ett X antal timmar. Tillslut fick vi våra visum, här har vi nu alltså möjlighet att stanna i 30 dagar om vi vill det.
Vår bussresa fortsätte vidare mot Siem reap. På bussen mötte vi otroligt nog en kompis till mig som också bor i Kalmar, de visade sig att hon och hennes kompis har ungefär samma planer som vi. När vi väl var framme i Siem reap hade vi inte något boende och vi var helt slut efter hela dagens resande så vi bestämde oss för att haka på tjejerna till deras hostel. Nu bor vi alltså i ett dorm room med 16 bäddar och delat badrum men vi är helt själva i rummet så de är lite skönt faktiskt.
Kambodja är rätt annorlunda från Thailand men samtidigt är länderna lika på ett sätt. Man kan märka av att de är fattigare och lite skitigare men alla människor här har fortfarande samma härliga inställning till livet som alla thailändare har. En krånglig sak här i Kambodja är att dom har både dollar och kambodjanska riel som valuta, du kan alltså betala med dollar men få tillbaka växel i riel, så man får noga kolla upp att man får rätt växel tillbaka.
Pernilla har nu också fått gå på sin första"hål-i-golvet-toalett" om man kan kalla de så. Hennes kommentar var: "Vad är detta för något? Hur gör man?"
Idag gick vi upp innan solen ens hade visat sig på himlen, månen lyste fortfarande klart och man kunde se massa stjärnor. Vi hade bokat en tuk-tuk dagen innan för 17 dollar som skulle ta oss runt Angkor Wat. Inträdet till Angkor Wat kostade 20 dollar. Vi köpte biljetter sedan gick vi in och tog plats framför den mäktiga byggnaden för att se när solen gick upp bakom. Det var en fantastisk syn kan jag lova. (Eller ja inte om man vänder kameran åt andra hållet hehe)
Vi vandrade runt i templet och åkte även runt till några andra tempel i ruinstaden som byggdes någon gång under 1100-talet. Det var riktigt häftigt att se och det är svårt att föreställa hur de har byggt upp alla dessa stora byggnader och hur dom gjort de fina bilderna på väggarna, de kändes verkligen som att man gick tillbaka i tiden. Men efter ett antal stopp under dagen kände vi oss rätt så klara med tempel, det har varit en varm dag och vi orkade inte vandra runt mer bland dessa fina byggnader så vi beslutade oss för att åka tillbaka till vårt hostel.
Ikväll har vi varit på en Night Market, med Ida och Josefine, vi har shoppat lite och även varit på fotmassage som kostade ca 18 SEK och de var det helt klart värt. Vi avslutade kvällen på pub street här i siem reap, vi råkade lixom hamna där av en slump.. så de är klart man måste ta nån liten tequilashot när de bara kostar 8 SEK. För övrigt har vi nog stått o dansat i ca 3 timmar och nu är vi helt slut.
Ta hand om varandra, love from Kambodja!

Mot Kambodja

Om två timmar drar vi vidare till siem reap i Kambodja, nu är de dags för nya äventyr, efter ca 10 mycket intressanta och händelserika dagar känner vi att vi är klara med Koh Chang.

Vi får tacka lonely beach, himmel bar, my hostel och alla underbara människor vi har träffat denna veckan.
Jag kan verkligen rekommendera det boendet som vi har bott på nu denna veckan, My hostel/lemon bar, hur underbart som helst. Supet trevlig personal, fina rum, go stämning och bra service och vi har betalt ca 75 SEK per person.
De senaste dagarna har bestått av en del festande, en liten tur till en fantastisk fin strand som heter kong koi beach, mycket finare än stranden här i lonely beach och inte alls lika mycket folk så de var härligt att åka dit över dagen.
De känns lite sorgligt att lämna Koh Chang nu men samtidigt ska de bli spännande att se något nytt. Dags att sova så man orkar upp för att hinna med bussen idag. Ta hand om varandra kramisar :*

Mysiga dagar och festliga kvällar

Senaste dagarna har beståttav fest, massa goda drinkar, bakishäng vid poolen, god mat, massage och fin solnedgång. Igår var det även 10-årsjubileum på himmel bar så där hängde vi hela natten, och duktig som man är fick man även vara med och köra lite eldshow. Vi stannar nog bara på Koh Chang någon dag till sedan kommer vi troligtvis åka vidare till Kambodja, vi är rätt dåliga på att planera saker så vi får se vad som händer här näst.

Snorkling

Med speedboat har vi idag tagit oss runt till 4 olika små öar här precis utanför Koh Chang, vi har snorklat, solat, badat och ätit god mat. Tyvärr så var vattnet lite grumligt och de var dålig sikt, men vi fick endå se en hel del fina fiskar och koraller.
Vi var tillbaka på vårt hostel runt 15-tiden, det var verkligen perfekt med en halvdagstur, mer snorkling än så hade vi inte orkat.
Nu har vi precis ätit lite mat och tänkte gå ner till stranden för att ta en varsin drink och kolla på solnedgången

Vattnefall och elefanter

Gårdagen betod av strandhäng, liten pubrunda och återigen en festkväll på himmelbar, med buckets, shots och drinkar. Efter lite nattkäk bestämde vi oss för att avsluta kvällen ganska tidigt.

Dagens utflykt gick till ett stort fint Vattenfall där badade vi tillsammans med typ en miljon närgångna fiskar. De va skönt att slippa bada i saltvatten för en gångs skull. Vi stannade också till på ett ställe där vi hälsade på lite fina elefanter. Efter de åkte vi vidare till en riktigt fin viewpoint och sedan avslutade vi våran lilla tripp med en varsin bananpanka.
Ikväll kommer vi bara att ta det lungt så vi orkar med en liten snorkeltur imorgon.

Pernilla min kära reskompis har även hunnit med att göra en liten bamboo-tattoo

Solnedgång och thai massage

Igår mötte jag upp en tjej på flygplatsen i Bangkok som jag ska resa tillsammans med. En kompis som jag träffade här på Koh Chang förra året kom och mötte upp oss på flygplatsen i bangkok, vi åkte två olika tåg, 5 timmar buss, ett antal olika taxi, sedan båt och sedan taxi igen innan vi äntligen var framme på Koh Chang och lonely beach. Resan från flyget tog oss ca 12 timmar, som de brukar göra när man ska någonstans här i Thailand ;)
Vi käkade lite mat och sedan började vi leta boende.
Efter vi hittat boende var de bara att ta en dusch och sedan drog vi till himmelbar för lite fest, kan inte säga annat att den första kvällen blev en riktig bra start på denna resan.

Efter att ha sovit halva dagen idag orkade vi tillslut ta oss upp för att få i oss lite mat, vi åt red curry med ris, hur gott som helst! Efter de gick vi och la oss på stranden en stund och kollade på den fina solnedgången. Vi har också hunnit med en thai massage för 250 bath=ca 65 SEK.

Tåg mot Köpenhamn

Tåget har lämnat Kalmar och rullar nu ner mot Köpenhamn, ca 3 timmars tågresa innan jag är framme på flygplatsen. Winnerbäck är på i hörlurarna.

Imorgon ligger jag på stranden och solar och badar på Koh Chang.

Packar

Håller nu på att packa för fullt inför den kommande Asienresan. Imorgon klockan 7 tar jag tåget ner till Köpenhamn för att sedan flyga vidare till Thailand och Koh Chang. Ska bli riktigt skönt att byta ut snö och kyla mot sol och värme!