Angor wat och pub street

Man måste ju bara älska Kambodja!
Tidigt igår blev vi hämtade på vårat hostel på Koh Chang. Det kändes väldigt sorgligt att lämna lonely beach där man nu verkligen har börjat känna sig som hemma.
Men det var dags att åka vidare för att se något nytt och annorlunda nu. Vi åkte buss till gränsen mellan Thailand och Kambodja där fick vi fylla i lite papper och stå i kö och gå igenom en del kontroller och stå i ännu mer kö och vänta ett X antal timmar. Tillslut fick vi våra visum, här har vi nu alltså möjlighet att stanna i 30 dagar om vi vill det.
Vår bussresa fortsätte vidare mot Siem reap. På bussen mötte vi otroligt nog en kompis till mig som också bor i Kalmar, de visade sig att hon och hennes kompis har ungefär samma planer som vi. När vi väl var framme i Siem reap hade vi inte något boende och vi var helt slut efter hela dagens resande så vi bestämde oss för att haka på tjejerna till deras hostel. Nu bor vi alltså i ett dorm room med 16 bäddar och delat badrum men vi är helt själva i rummet så de är lite skönt faktiskt.
Kambodja är rätt annorlunda från Thailand men samtidigt är länderna lika på ett sätt. Man kan märka av att de är fattigare och lite skitigare men alla människor här har fortfarande samma härliga inställning till livet som alla thailändare har. En krånglig sak här i Kambodja är att dom har både dollar och kambodjanska riel som valuta, du kan alltså betala med dollar men få tillbaka växel i riel, så man får noga kolla upp att man får rätt växel tillbaka.
Pernilla har nu också fått gå på sin första"hål-i-golvet-toalett" om man kan kalla de så. Hennes kommentar var: "Vad är detta för något? Hur gör man?"
Idag gick vi upp innan solen ens hade visat sig på himlen, månen lyste fortfarande klart och man kunde se massa stjärnor. Vi hade bokat en tuk-tuk dagen innan för 17 dollar som skulle ta oss runt Angkor Wat. Inträdet till Angkor Wat kostade 20 dollar. Vi köpte biljetter sedan gick vi in och tog plats framför den mäktiga byggnaden för att se när solen gick upp bakom. Det var en fantastisk syn kan jag lova. (Eller ja inte om man vänder kameran åt andra hållet hehe)
Vi vandrade runt i templet och åkte även runt till några andra tempel i ruinstaden som byggdes någon gång under 1100-talet. Det var riktigt häftigt att se och det är svårt att föreställa hur de har byggt upp alla dessa stora byggnader och hur dom gjort de fina bilderna på väggarna, de kändes verkligen som att man gick tillbaka i tiden. Men efter ett antal stopp under dagen kände vi oss rätt så klara med tempel, det har varit en varm dag och vi orkade inte vandra runt mer bland dessa fina byggnader så vi beslutade oss för att åka tillbaka till vårt hostel.
Ikväll har vi varit på en Night Market, med Ida och Josefine, vi har shoppat lite och även varit på fotmassage som kostade ca 18 SEK och de var det helt klart värt. Vi avslutade kvällen på pub street här i siem reap, vi råkade lixom hamna där av en slump.. så de är klart man måste ta nån liten tequilashot när de bara kostar 8 SEK. För övrigt har vi nog stått o dansat i ca 3 timmar och nu är vi helt slut.
Ta hand om varandra, love from Kambodja!