Från Myanmar till Singapore

Från ett smutsigt och fattigt Myanmar till ett rent och strukturerat Singapore. Kontrasten blev enorm. Från Yangon tog jag flyget på eftermiddagen och 3 timmar senare landade jag i ett land som inte har något gemensamt med Myanmar överhuvudtaget...

Myanmar: Inga riktiga vägar, inget utvecklat system för kollektivtrafik, inget rent vatten i kranen, väldigt simpla bostäder. Folk går ner till floden för att duscha och tvätta sina kläder. Ska du förflytta dig från en stad till en annan kan du lätt räkna med att det tar minst en hel dag. Trafikregler verkar inte existera, man åker 3, 4 eller till och med 5 personer på en moppe. På bilflaken pressar man på massor av folk, eller varför inte sitta uppe på taket? Jag tror att folk jobbar och sliter rätt hårt för att tjäna sina pengar men ingen verkar speciellt stressad utan de får ta den tid de tar helt enkelt. Att hantera mat på ett hygieniskt sätt verkar inte vara prio ett på listan och vem behöver bord och stolar när man kan sitta och äta på marken. Det är ganska stor brist på folk som kan prata engelska och faktum är att den yngre generationen pratar bättre engelska än de äldre för nu får de lära sig det i skolan. Lagar och regler finns säkert i detta landet men jag vet inte om någon anstränger sig för att följa dem eller om det ens är någon som kontrollerar att lagar efterföljs. Men trots detta så älskar jag Myanmar på grund av hur vänliga och hjälpsamma alla är, jag har verkligen aldrig mött ett folk som är så oerhört måna om sina turister. Alla hälsar på en när man går förbi på gatan och med den begränsade engelskan lyckas man endå konversera på ett eller annat sätt. Vart man än går möts man alltid av ett leende. Alla är så oerhört trevliga och alla tar hand om varandra på ett fantastiskt sätt. Trots att det är ett fattigt land verkar folket faktiskt vara lyckliga man kan se i deras ögon att de inte behöver ha så mycket prylar för de har varandra och det är väll ändå det viktigaste. Det tar ett tag att vänja sig vid att folket här i Burma faktiskt inte alltid vill sälja något till dig utan de vill verkligen bara prata en stund. Man är ju så van ifrån thailand tillexempel att varenda en vill tjäna pengar på dig.

Singapore: Strukturerat, rent och vad ska man säga mer... Tråkigt? Nja tråkigt kanske är fel ord men folk är lixom väldigt osociala. Det första som möter mig i Singapore när jag tar tåget från flygplatsen in till staden är alltså en väldans massa människor som sitter med varsin telefon i handen och hörlurar i öronen. Jag möts inte av några leenden och ingen hälsar på någon. Folk pratar inte med okända människor utan de tycks befinna sig i sin egen lilla värld. Folk går till jobbet och åker hem från jobbet, alla håller ett högt tempo. Det är ganska intressant att sitta på tåget och observera människorna för det är ingen som har ett leende på läpparna. Det känns som att varenda människa går på rutin. Vad vet jag folk kanske är lyckliga men det är inget som syns... Nu kanske ni förstår vad jag menar, att Singapore är lixom lite grått och förutsägbart, eller så kanske det helt enkelt bara är så att jag inte är någon storstadstyp eller rutinmänniska. Men jag måste säga att det är otroligt skönt att kunna ta sig runt utan krångel. Tågen går hela tiden och det är mycket billigare än att åka taxi överallt. Singapore har 4 oficiella språk och det är väldigt många kulturer som blandats i detta landet, det tycker jag faktiskt är väldigt coolt. Här finns Chinatown​, Little india, arab street och mycket mycket mer. Det verkar som du kan hitta folk från alla delar av världen och det är ju fantastiskt. Det finns en hel rad olika regler och lagar i detta landet bland annat är det förbjudet att tugga tuggummi därför får man heller inte föra in tuggummi i landet, Hur konstigt!? Det är olagligt att gå över gatan om det inte finns ett övergångsställe. Man får inte röka på offentliga platser. Om man som turist stannar i landet  längre än vad man får kan man bli straffad med piskning. Man får inte kasta skräp eller spotta på gatan och tro det eller ej men det är till och med olagligt att inte spola efter sig när man varit på toaletten. Brottsligheten i Singapore är nästan lika med noll och ja det är väll inte så konstigt när man vet att man kan bli straffad med piskrapp.

Hursomhelst har jag nu spenderat 5 dagar här i Singapore och hunnit med en massa roliga saker för det finns otroligt mycket att se och göra här. Tyvärr så är det somsagt inte lika lätt att träffa nytt folk här men Singapore går alldeles utmärkt att utforska på egen hand.
Första dagen gjorde jag inget speciellt alls. Jag var fortfarande inte helt på topp efter min förkylning så jag tog det lugnt och låg i sängen nästan hela dagen. På eftermiddagen gick jag en runda i Chinatown, jag hittade en food court där jag käkade lite mat. Allt är väldigt dyrt här i Singapore men letar man lite går det faktiskt att hitta billigare alternativ iallafall när det gäller mat. Jag fick reda på att det finns kattcaféer här i Singapore så jag letade upp ett sådant och satte mig där för att dricka en kaffe med ca 10 katter runtomkring mig (hur mysigt!), som jag gosade med ett tag innan jag sen bestämde mig för att gå tillbaka till mitt hostel för att sova. Varför finns det inga kattcaféer hemma i Sverige?
Dag nummer två i Singapore hittade jag en ny kompis från Norge. Det visade sig att han planerade ett besök på universal studios under dagen och frågade om jag ville haka på. Såklart ville jag de, det var ju nästan den största anledningen till att jag ville åka till Singapore! Där gick vi runt hela dagen som små barn från en berg- och dalbana till en annan. Man vandrade mellan olika "världar" från Madagaskar till transformers och vidare till Shrek, Jurassic park och Hollywood bland annat. Så fantastiskt välgjort och fint allt var. Det märktes att man lagt pengar på att få till den rätta känslan här. Våran favorit karusell var helt klart Cylon som gick upp och ner och hit och dit i en väldans fart. När vi kände oss klara i nöjesparken upptäckte vi att det fanns ett stort akvarium precis i närheten så där gick vi in en runda och det var väl värt ett besök. Så mycket konstiga roliga fiskar att kolla på. Dagen tog inte slut efter det utan vi hoppade på en linbana för att få se sentosa Island från ovan vilket också var värt pengarna. Efter en fullspäckad dag tar vi oss tillbaka för att käka lite middag. Eftersom vi bor i Little india fick det helt enkelt bli indisk mat. Jag minns inte vad maträtten hette som jag åt, men det var någon typ av pankaka med potatis inuti och lite olika såser till det och självklart det underbart goda masala teet till dricka. Ett perfekt avslut på dagen!
Dag nummer 3 fördriver jag i den berömda gardens by the bay, för att kolla in de stora träden som numera är synonymt med Singapore. Jag bestämde mig för att promenera dit vilket tog ca 40 minuter. Jag passerade även Marina bay sands på vägen där jag stannade för att ta lite foton. Väl framme  i gardens by the  bay börjar jag först med att besöka flower dome och Cloud Forest. Flower dome tycker jag var väl värt ett besök, så mycket otroligt fina växter och blommor att kolla på. Cloudforest imponerande väl inte riktigt lika mycket på mig tyvärr. 
Jag köpte biljetter på nätet vilket gjorde att det blev lite billigare och att man även slapp stå i den långa kön.
Runt 18-tiden på kvällen går jag bort till de stora träden och åker upp till skywalken. Jag vandrar runt där uppe och begrundar den otroligt fina utsikten. En sak som slår mig är att Singapore är så fantastiskt grönt och fint trots att det är en storstad. (Via en reklamskylt får jag senare reda på att man i Singapore inte vill skapa en trädgård i en stad utan målet är att skapa en stad i en trädgård) och det är ju helt underbart, vem blir inte glad av att ha massa växter och träd runtomkring sig! Efter min skywalk går jag ner och sätter mig på gräsmattan där massa folk har börjat samlas för att invänta ljushowen som äger rum varje kväll. När solen gått ner börjar träden att lysa lite svagt. När det senare blivit mörkt släcks träden ner, musik börjar spelas och ett fantastiskt skådespel av ljus äger rum. Musik och lampor samspelar på ett perfekt sätt. Det börjar med ganska lugn och vacker musik för att sedan bli mer instesivt och mäktigt. Detta håller på i ca en kvart och tänk att man kan bli så fascinerad av ljus i olika
Färger tillsammans med musik. När detta sedan är slut traskar jag tillbaka mot hotellet. Jag stannar även denna gången för att fotografera Marina bay sands men nu i mörker när allt är upplyst och vackert. 
Fjärde dagen i Singapore och det finns fortfarande mycket kvar att se. Idag blir det en utflykt till the botanic garden som är med på UNESCOS världsarvslista Och visst var det vackert, absolut en sak att se när man åker till Singapore. Jag vandrade runt där inne ett par timmar, käkade lite lunch och fortsatte att gå runt i den stora trädgården. Sedan la jag mig på gräset, läste en bok och somnade en stund för det var så avslappnande att bara ligga där. Ytterligare en bra dag i Singapore helt enkelt.
Idag då har jag varit i jurong bird park och som ni kanske hör på namnet så är det såklart en park med massa fåglar. Allt från flamingos och påfåglar till ugglor och örnar. Tyvärr så har det regnat nästan hela dagen men det var bara skönt för att kunna svalka sig lite i denna 30-gradiga värmen. Innan jag åkte tillbaka till mitt hostel tog jag en liten runda i köpcentret som låg nära fågelparken. Det finns så otroligt mycket shopping här i Singapore och oj vad jag önskar att jag hade plats i min väska så jag kunde shoppa lite, men det får helt enkelt vänta tills jag åker hem... Jag passade också på att ta en fika på Starbucks innan jag satte mig på tåget hemåt. Måste återigen säga att Det är så smidigt med MRT (mass rapid train) jag älskar det, på bara ett par minuter kan du ta dig från ett ställe till ett annat! Och om man ska åka runt mycket under ett par dagar kan det vara värt att köpa ett tredagarskort, då får man helt enkelt åka hur mycket man vill under dessa dagar. 
Eftersom det har blivit en hel del McDonald's, Subway och Starbucks kände jag ikväll att de var dags för att testa något indiskt igen. Jag hittade en restaurang på Tripadvisor som heter Madras New Woodlands och som fått väldigt bra betyg och många fina kommentarer så jag bestämmer mig för att testa den. Nu förstår jag helt klart varför den fått så bra betyg. Jag vet inte riktigt vad det är jag äter men jag väljer helt enkelt det som servitören rekommenderar. Jag får in en stor tallrik med massa olika små skålar med såser och grönsaker. Maten är lagom spicy och brödet som serveras till är supergott! Alla indier som sitter runt omkring mig äter sin mat med händerna men jag håller mig till besticken. Servitören förklarar för mig att jag kan hälla ut riset och såserna på bananlövet som ligger på tallriken. Maten här var rätt så dyr jag betalade 15 Singapore dollar som är ungefär 95 svenska kronor men det måste jag säga att det var de verkligen värt!
Efter ytterligare en instesiv dag är det nu dags att gå och lägga sig. Godnatt allihopa <3

En liten promenad i Chinatown
Besök på ett kattcafé
SEA aquarium
Cable car över sentosa island
Marina bay sands
Cloud forest
Gardens by the bay
Botaniska trädgården
Kvällens middag på den indiska restaurangen


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback