Myanmar

Igår Kl halv 5 stannade bussen i bangkok och släppte av oss precis vid Khao san road. De tog ca 14 h från Koh tao och jag har inte sovit någonting... På Khao san road håller festen långsamt på att ta slut för natten. Men här och var ser jag både backpackers och lokalbefolkning som sitter och dricker öl, fyllekäkar eller försöker pruta ner priset i någon tuk-tuk. 
McDonald's är ett av de få ställen som är öppet så där sätter jag mig för att käka lite frukost och fördriva tiden fram tills resten av staden vaknar upp. Framåt 9-tiden börjar äntligen staden vakna till liv, thailändarna bygger upp sina små stånd med frukter, mat, kläder, skor och diverse andra prylar. Det är 30 grader ute trots att kl bara är 9 på morgonen. Vid 12 åker jag mot flygplatsen med minibuss för 150 bath. Det gäller att ha god tid på sig när man ska ta sig fram i bangkok på grund av trafiken som nästan står helt stilla under dagen.
En timme senare Är jag på flygplatsen Don muang, droppa väskan, checka in, gå igenom diverse kontroller, skanna väskor och så vidare allt som allt tar de ca 2 h... Men tillslut är jag framme vid gaten går på flygplanet och kl 16.20 lyfter vi och är alltså påväg till Myanmar. Väl framme i Myanmar går jag igenom immigration, hämtar min väska och tar ut pengar. Jag fixar en taxi och min första tanke är att folket är så vänliga, taxichauffören kör mig till mitt hostel som ligger i downtown resan dit tar ca 20 min och kostar 8000 kyat som är ca 50 SEK. Vi småpratar lite om Myanmar och jag berättar om Sverige och snön. Ett mjukt rödaktig ljus ligger över stadens gator eftersom solen är påväg ner vid horisonten. Taxichauffören pekar ut genom fönstret lite här och var och berättar om olika sevärdheter jag måste besöka när jag är i Yangon. På mitt hostel blir jag också bemött på ett trevligt sätt, burmeserna verkar dessutom vara förvånansvärt bra på engelska, vad jag har märkt hittills iallafall. En kille hjälper mig att bära upp väska på mitt rum och efter denna långa resan utan sömn är jag för trött för att orka göra något så jag bestämmer mig för att bara ta en dusch, borsta tänderna och sova.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback