Yangon till Ngapali

På gatorna i Yangon rör sig trafiken långsamt, från alla håll hör man bilar som tutar och man ser bussar som är fullpackade med människor. I centralorten Yangon bor det ca 3,5 miljoner människor så de kanske inte är så konstigt att trafiken nästan står stilla på eftermiddagen eller att man får tränga sig fram på trottoarerna i Downton. På smågatorna sitter lokalbefolkningen och äter mat i de små stånden. Ris, nudlar, fisk, grönsaker och olika grytor i diverse färger. Det serveras även en massa annat som man inte har en aning om vad det är. Längst de smala gatorna ligger mycket skräp och sopor, de kantas av höga gamla lägenhetshus på båda sidorna. Flertalet burmeser sitter på trottoaren och säljer olika varor för att tjäna ihop lite pengar.
 Nästan alla burmeser som man ser, både tjejer som killar, bär klädesplagget som kallas för longyi. Det är som ett tygstycke man knyter runt höfterna, de tycks finnas i alla möjliga färger och mönster.
Nästan vart du än befinner dig i yangon kan du se shwedagon pagoda som sträcker sig ca 100 meter upp i luften, på kvällen lyser den upp natthimmelen med sitt gyllene guld. Detta är den heligaste buddistiska helgedomen för burmeserna. Jag vandrar ett varv runt pagodan, folk sitter och ber och tänder ljus. Vilken vacker och mäktig byggnad detta är!
Efter ett par dagar i yangon åker jag vidare till Ngapali beach. Det var krångligt att boka buss denna långa sträckan. Ena stunden gick det ingen buss på grund av ledighet eller högtider. Nästa dag var resebyrån stängd. Det verkade väldigt svårt att ta sig ända från Yangon till Ngapali med buss så tillslut så bestämde jag mig helt enkelt för att ta flyget och smidigt var ju det. 45 minuter senare landar jag i Ngapali beach eller jag det var ju lite förseningar med flyget men det hade jag nästan räknat med efter lite research på nätet angående inrikesflyg i Myanmar ;)
När jag kommer fram till Ngapali beach möts jag av ett enormt lugn. Stranden är 6 km lång och otroligt vacker. Måste nog säga att denna stranden är bland topp 3 finaste stränder jag någonsin sett! Vissa dagar är vågorna ganska höga men det är inga problem bara man håller sig nära stranden. Alla människor här som jobbar på restauranger och hostel är otroligt vänliga. Ibland känns det nästan som att jag blir behandlad som en drottning. På dagarna är det ca 34 grader men som tur är svalkar blåsten lite grann. Det finns få ställen jag besökt där det är så lite turster som här och det är nog därför jag gillar detta stället så mycket. Men efter lite mer än en vecka med goda cocktails på stranden i solnedgången börjar det bli dags att åka vidare. Idag går bussen mot nästa destination som är Bagan! 

Hittills upplever jag Myanmar som ett väldigt billigt land. Äter du en riktigt fin middag på något fint hotell kostar det under hundralappen inklusive dricka. Vill du äta riktig billigt kan du hitta restauranger på stranden här i Ngapali där du endast betalar 20 SEK för en maträtt. Folket är så otroligt trevliga och väldigt nyfikna på turister. Men ska du ut och gå på gatorna i Yangon kan jag rekommendera att som tjej sätta på sig något som täcker knän och axlar.
Ska du åka taxi någonstans kostar det ca 15 SEK nästan vart du än har tänkt att åka. En flaska med 1 liter vodka kan du köpa för ca 20 kr. Det enda som jag upplever är lite dyrare är boendet, men vad gör det? 
Jag tror att Burma kommer bli ett riktigt turistställe om några just på grund av blandningen mellan all kultur, sevärdheter och fina stränder som finns här. Därför är jag otroligt glad att få se detta landet innan de stora turistmassorna och charterbolagen hittar hit! 
Somvanligt här i Asien så är internet ofta för dåligt för att ladda upp massa bilder så det ska jag försöka fixa senare.
Kramar från Myanmar!



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback