Underbara Bali!

Äntligen har jag lyckats ladda upp lite bilder trots detta väderlösa wi-fi så nu kommer ett inlägg och lite bilder.

Förra måndagen landade jag alltså på underbara Bali! Jag mötte upp en Svensk tjej som heter Linn som jag snackat med på Facebook. Efter att ha varit i singapore och Burma utan att haft tillgång till en strand var det otroligt skönt att få spendera en hel dag på stranden utan att göra något annat än att bara sola och bada! Och kolla på alla surfare ute i vattnet såklart. Det ser så otroligt coolt ut när de står på brädorna där ute i havet och bara glider fram under vågorna. Jag skulle kunna sitta hela dagen och bara kolla på när folk surfar. Vi vandrade också runt på smågatorna i kuta för att shoppa lite och käka god mat. Återigen kan jag bara konstatera att världen är så otroligt liten för när vi kommer tillbaka till vårt hostel så sitter två tjejer från Kalmar där och käkar middag, Josefine och Ida. Jag träffade dessutom tjejerna tidigare under resan i Kambodja, så det var kul att få höra hur deras resa har varit dessa månader.
Nästa dag regnade det hela dagen så vi beslutar oss för att packa våra väskor och ta oss vidare till nästa ställe. Vi hoppar in i en taxi och åker söderut. Efter ca en timmes bilresa är vi framme på vårt hotell som heter Hill dance bali American hotel, ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt i vilken stad eller område det ligger. Allt är så oklart här vad som tillhör vad, men jag tror att området heter Balangan. Det är iallafall bara 20 minuters promenad till Balangan beach. Vi har ett privat rum på hotellet som vi betalar ca 120 kr per natt för. Så alltså 60 SEK var och då ingår frukost. Hotellet är så fint och lugnt och skönt. Måste faktiskt säga att det var riktigt härligt att sova i ett eget rum och slippa massa folk som packar väskor på morgonen eller fulla backpackers som ramlar in mitt i natten och tänder lampor och pratar högt och osammanhängande om ingenting. De kommande dagarna spenderar vi på stranden eller vid poolen.
En dag hyr vi moppe och tar oss till Dreamland beach, så fin strand men väldigt höga vågor så det är perfekt för surfare och desto svårare för oss att gå ner och ta sig ett dopp utan att göra tre kullerbyttor när vattnet slår till med all kraft. När vi tröttnat på att ligga på stranden går vi och äter lite mat innan vi fortsätter våran moppe-tur söderut till det kända Templet i uluwatu. Där kan du se den fantastiskt fina utsikten ut över de höga klippväggarna och det blå/turkosa havet som leker långt, långt nedanför och förvandlar vattnet till vitt skum. Samtidigt klättrar solen sakta neråt på himmel och man kan ju aldrig få nog av dessa röd orangea himlar och solnedgångar. Vi kollar på den traditionella balinesiska dansen som äger rum varje kväll här i uluwatu och den är minst sagt speciell. Ett antal balineser skapar med hjälp av sina röster någon typ av "musik" samtidigt som en berättelse med olika karaktärer utspelar sig. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva detta skådespel på något annat sätt än med ordet "intressant". När detta är slut åker vi tillbaka till vårt hotell och då har det blivit riktigt mörkt ute, vägarna är dåliga och gatulampor existerar inte. Så att köra moppe på kvällen är väll inte direkt någon höjdare. Vi klarar oss iallafall hem tryggt och säkert tack vare min proffsiga chaufför Linn.
Fredagen hänger vi vid poolen hela dagen. Lata dagar helt enkelt och så ska det väll vara när man är på semester. Efter mycket resande fram och tillbaka och många upplevelser och intryck så är det skönt att bara ha dagar då man inte gör någonting. På kvällen äter vi middag på en mysig restaurang där det spelas livemusik. Helt underbart, det blev ett perfekt avslut på Linns sista kväll i Bali. När vi kommer tillbaka packar vi våra väskor och lördag morgon kl 5:30 tar Linn en taxi mot flygplatsen för att ta ett flyg till Singapore. Själv åker jag vidare till Canggu som jag har hört mycket gott om så det ska bli kul att se vad detta stället har att erbjuda. Kan varmt rekommendera att använda Uber när man reser runt här på Bali så smidigt och mycket billigare än vanlig taxi men se upp för taxi-maffian!
Har träffat några svenska tjejer som jag hängt med ett par dagar (det är extremt mycket svenskar här på Bali). I söndags bestämde Vi oss för att festa lite på kvällen, stället alla skulle gå till heter pretty poison och det visade sig att det var en skejt-ramp där alla festade och kollade på skejtarna. Riktigt kul faktiskt. Runt midnatt är de tänkt att vi ska ta oss vidare till nästa ställe men så öppnade sig himlen och regnet började ösa ner. Allt folk stod o trängdes under taket och när regnet lugnat sig lite beslutade vi oss för att helt enkelt åka hem istället.

Vi har hittat ett väldigt gott och populärt frukost ställe här i Canggu som heter Crate, dem har underbart kaffe och en massa olika frukostar och brunch att välja mellan. Där käkade vi alltså igår sedan spenderade vi resten av dagen på stranden och vid poolen. Canggu är helt ununderbart. Det är en väldigt härlig stämning på hostelet där vi bor, canggu beach hostel heter det. Stranden är dock inte speciellt fin... Men då är det tur att vi har pool! För alla som gillar att festa är Canggu ett perfekt ställe. Det är riktigt bra fest här. Varje kväll turas uteställena om att ha öppet. Enda nackdelen med canggu är att man måste nästan ha moppe för att ta sig runt annars älskar jag denna underbara staden.

Idag är tanken att jag, Eric, Hanna och Johanna ska ställa oss på varsin surfbräda och äga alla vågor som proffsen. Eller vi ska iallafall försöka hålla balansen och lyckas stå kvar på brädan. Det återstår att se hur detta går. Önska oss lycka till!

Första dagen i kuta, Bali
Livemusik på stranden
Balangan Beach
Vårt fina hotell mitt ute i ingenstans för 120 kr /natt
Dreamland beach
Utflykt till uluwatu
Balinesisk dans i solnedgången
Se upp för alla opålitliga apor
Frukost i canggu
Fest vid skejt-rampen
Brunch på Crate
Kyckling och halloumi sallad, HUR GOTT!!!


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback