Mandalay på två dagar

I måndags hände en väldigt rolig och lustig grej. Jag åker en väldigt obekväm buss från Bagan. Efter ca 6 timmars bussresa är jag framme på ostello Bello i Mandalay, jag checkar in och slänger av mig min väska på golvet i mitt 8-bädds dorm. Lägger mig i sängen och vilar en stund. En kille kommer in i rummet och hälsar glatt jag kollar på honom och säger hej, sedan stannar vi båda upp och kollar på varandra i ca 5 sekunder. Tillslut utbrister vi båda​ två 'koh tao'. Det är alltså en kille som heter Danny som jag och Pernilla träffade när vi var på Koh tao för ca 1,5 månad sedan som kliver in i samma rum som jag. Visst är världen liten endå, hade verkligen inte förväntat mig att träffa honom här :)

Jag, danny och en tjej från USA har tillsammans utforskat Mandalay under två dagar. Vårt hostel har hjälpt oss fixa en taxichaufför som visat oss allt som är värt att se i Mandalay. Vi har sett Tempel, pagodor, kloster, munkar, Vattenfall, teakbron, ja allt du kan tänka dig i princip och lite till. Nu har vi alla tre sett Tempel och pagodor så det räcker ett bra tag framöver​. Vi har haft två jättebra men intensiva dagar. Igår skulle vi avsluta dagen med middag tillsammans men ingen av oss mådde speciellt bra, tror vi åkte på matförgiftning. Som tur är kände vi oss mycket bättre idag. 

Åker man till Mandalay är det bästa att hyra en taxi som kan köra runt hela dagen och visa runt de bästa sevärdheterna. U bein bridge som är världens längsta teakbro är ett måste och det är finast att åka dit när det är solnedgång. Men glöm inte myggspray!
Vattenfallet som vi varit vid idag heter Dee doke och ligger en bit utanför Mandalay det är helt klart värt att ta en tur dit också. En upplevelse är också att se munkarna som ställer upp sig på ett långt led kl 10 för att få sin mat, det klostret som vi besökte imorse har 1500 munkar.
Jag gillar Mandalay mycket bättre än Yangon och återigen måste jag säga att Burmeserna är så underbara. Det vill alltid hjälpa till och de blir alltid glada när de får öva sin engelska, så ta er tid att prata med lokalbefolkningen om ni åker till detta landet.

U bein bridge i solnedgången, världens längsta teakbro
Dee doke waterfall


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback