Thingyan

Fyll vattenpistolen med vatten, lämna telefonen hemma och ta med en öl på vägen och förbered dig på att bli ordentligt blöt. Det är nämligen Vattenfestival i Myanmar. Burmeserna firar Thingyan som är deras nyår. Dryseason är över och snart börjar regnperioden. Detta firas med en stor Vattenfestival i hela landet. Man kastar Vatten på varandra för att rensa själen från alla dåliga handlingar och börja det nya året med en ren kropp och själ. Överallt står folk med vattenpistoler, vattenslangar och stora tunnor fyllda med vatten. Lite här och var har det byggts upp scener där de spelar musik, folk står och dansar på gatorna medan vatten kastas från alla håll och kanter. Folk åker runt på bilflak eller lastbilar och står och hoppar och dansar och kastar vatten. Alla är involverade, mamma, pappa, morfar, mormor, farmor, farfar och även de allra yngsta barnen springer runt på gatorna med en egen liten vattenpistol i handen. Stadens gator har förvandlats till en enda stor festival, det är en sådan underbar stämning, alla är glada och lyckliga. Under ca 4 dagar går det inte att gå en meter ut på gatan utan att bli genomblöt. Tur att det är 38 grader och strålande sol ute.

Måste också berätta att Idag har jag varit på tågstationen för att köpa en tågbiljett inför morgondagen då jag ska förflytta mig vidare till nästa ställe. En tågresa som tar ca 3 timmar. Gissa hur mycket jag betalade för denna tågbiljetten? Jag trodde att mannen bakom disken skämtade först när han säger att biljetten kostar 1000 kyat som är ca 7 SEK. Jag betalade alltså 7 svenska kronor för en tågresa på 3 timmar.



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback