Scuba diving

Föreställ er känslan av att vara tyngdlös och sväva fram i rymden. Ungefär den känslan har jag upplevt idag! Jag har gjort något jag aldrig trodde att jag skulle göra. Jag har övervunnit min rädsla för att vara under vattnet.
Kl 10.00 imorse gick jag till DJL divers, mötte upp Alex och Robert som var mina instruktörer för dagen. Jag fick fylla i lite papper. Och sedan även svara på lite frågor angående dykningen. 
Efter de var det dags att gå ner i poolen, väl där gick Alex igenom utrustning och andra praktiska saker, jag fick även prova att andas under vattnet. So far so good.
Sedan fick jag även testa att ta ut munstycket under vattnet och sätta i det igen, det var då jag fick en lätt känsla av panik. Jag tänkte att nej detta kommer aldrig funka, jag vågar inte följa med ut på havet och ner i vattnet, jag ger upp nu var min enda tanke... 
Mina instruktörer var så snälla och lugnande mig så efter lunchen satt jag på båten iallafall tillsammans med massa andra dykare, jag tänkte att jag kan iallafall följa med ut o kolla hur de går till. Men jag bestämmer mig tillslut för att jag ska klara detta, nu eller aldrig!
Vi sätter på oss utrustningen och hoppar ner i vattnet, vi ska alltså gå ner på 12 meters djup. Jag känner fortfarande en liten känsla av panik men jag vill ju verkligen klara detta!
Vi håller i ett rep och börjar sakta ta oss ner mot botten. Och oj vilken känsla så fort jag var under vattnet försvann alla tankar och känslor om panik och rädsla! Alex och Robert är vid min sida hela tiden och kollar så att jag är okej. Tryggare än så kan de inte bli. Jag tryckutjämnar hela tiden och andas bara lungt, inga problem alls. 
Vi närmar oss botten och börjar simma ifrån båten, eller ja de känns som att man svävar fram faktiskt. Alla tankar försvinner helt och hållet när jag ser alla underbart fina koraller och färgglada fiskar, ingenting annat spelar någon roll för tillfället.
Och där nere på 12 meters djup spenderar vi ca 45 minuter och jag kan nog säga att tiden har aldrig gott så fort som då. Vi gör ytterligare ett dyk och det är helt fantastiskt det också, inga problem. Jag kan ju säga att det var läskigare att vara i poolen än att vara i havet. 
Under våra två dyk fick vi bland annat se en sting ray, batfish, butterflyfish, muräna, någon annan typ av rocka, triggerfish och massa massa mer. Detta var nog de häftigaste jag varit med om under min resa och jag är riktigt stolt över att jag lyckades övervinna min rädsla för att vara under vattnet!!



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback